čtvrtek 27. května 2010

Femtobuňky nejen pro suchary


Společnost Cisco, resp. Cisco Internet Business Solutions Group nedávno představila svou analýzu femtobuňkového trhu (analýza byla zpracována již v březnu 2010). Autoři se zaměřili zejména na důvody pomalejšího nástupu femtobuněk a souvisejících služeb. Jejich závěry lze shrnout takto:

Masovému rozšíření femtobuněk nebrání žádné technické překážky, ale je způsobeno chybně zvoleným způsobem distribuce. Mobilní operátoři dnes femtobuňky nabízejí jako další službu zákazníkům: za stanovený měsíční poplatek zákazníci získají perfektní pokrytí 3G signálem ve svém bytě nebo v kanceláři. Mobilní operátoři ovšem neradi aktivně informují své zákazníky o tom, že pokrytí signálem je horší než výborné a tak propagace femtobuněk vázne. Na druhé straně, zákazníci nechtějí připlácet za lepší pokrytí mobilním signálem, protože kvalitní pokrytí je zodpovědností mobilního operátora a uživatelé za pokrytí nechtějí platit dvakrát.

Podle analýzy by měli operátoři nabízet femtobuňky zdarma. Toto překvapivé řešení je přitom výhodné pro obě strany: Zákazníci získají kvalitní pokrytí "zdarma", platí jen hovorné a datové přenosy podle svého tarifu. Operátoři zavedením femtobuněk ušetří investiční i provozní náklady u veřejných (makro) datových mobilních sítí BTS, získají konkurenční výhodu a mohou na femtobuňky navázat další služby náročné na přenos dat: streamovaná televize do mobilu, videohovory, atd.

V podmínkách České republiky je bezplatné poskytování femtobuněk tarifním zákazníkům obtížně představitelné - femtobuňky zde nejsou nabízeny vůbec. Podívejme se však za hranice ČR: V Japonsku se začaly femtobuňky nabízet o dva roky dříve než v Evropě, dnes femtobuňky nabízejí již tři japonští operátoři (NTT, KDDI, Softbank) a například Softbank tarifním zákazníkům nabízí nejen femtobuňku, ale i dedikovanou ADSL linku zdarma.

Analýza CiscoIBSG v plném znění zde.

Na YouTube kanálu CiscoIBSG je k dispozici informační video.



Video od CiscoIBSG působí suše až nepřívětivě, ale obsahuje řadu zajímavých informací určených pro odbornou veřejnost. Pro srovnání a z důvodu vyváženosti, nová TV reklama Vodafone UK:

Žádné komentáře:

Okomentovat