úterý 26. ledna 2010

Femtobuňky očima mobilního operátora


Server ThinkFemtocell.com přinesl v minulých dnech krátký rozhovor s Leem McDougallem. McDougall je senior marketing manager u Vodafone UK se zodpovědností za femtobuňky (nyní přejmenované z Vodafone Acess Gateway na Sure Signal). Český překlad rozhovoru přinášíme v tomto příspěvku, originální verze je zde.

Jaká je dosavadní zkušenost firmy Vodafone s uvedením femtobuněk na britský trh?
Prodeje Vodafone Access Gateway se od spuštění před šesti měsíci vyvíjely dobře a překonaly náš původní plán. Poměr prodejů novým a stávajícím zákazníkům byl příznivý a prodeje byly přiměřeně rozděleny mezi odlehlé oblasti a městská obydlí, napříč celým územím Velké Británie.
Femtobuňky kupují zejména tarifní zákazníci – hlavně z důvodu cenového zvýhodnění. Tam kde jsou femtobuňku instalovány v domácnostech, obvykle jsou využívány více osobami, včetně zákazníků používajících předplacené karty.
Většina zařízení byla prodána (za plnou či zvýhodněnou cenu) a jen u malého procenta případů zákazníci využili možnost získat plně dotovaný přístroj (pozn. Femtobuňka.cz: plně dotované femtobuňky byly dostupné jen u tarifů s vyšším měsíčním paušálem). Proti našim očekáváním si více zákazníků zvolilo možnost jednorázového nákupu femtobuňky – narozdíl od možnosti pronájmu za měsíční poplatek. Podíl prodejů přes jednotlivé prodejní kanály (kamenné obchody, on-line obchody, zákaznická telefonní linka) je podobný jako u ostatních našich produktů.

Jaké máte ohlasy od zákazníků?
Jednoznačně pozitivní! Zpočátku jsme si nebyli jisti reakcí zákazníků na nový produkt, ale nyní jsme s ohlasem velmi spokojeni. Někteří dotazovaní uživatelé dokonce uvedli, že femtobuňka podstatně změnila kvalitu jejich života. (pozn. Femtobuňka.cz: pan McDougall pracuje v marketingu)

Při uvedení na trh došlo k technickým potížím. Jak Vodafone vzniklé problémy řešil?
Chtěli jsme aby femtobuňky byly dostupné pro každého zákazníka s širokopásmovým ADSL internetem od libovolného ISP (poskytovatele připojení k internetu). Během testovacích provozů a od komerčního spuštění v červenci 2009 jsme nashromáždili celou řadu informací, které nyní technická podpora Vodafone plně využívá. K problémům docházelo u konkrétních typů routerů a ADSL modemů: nyní již máme tyto potíže zmapované, včetně příslušných řešení a postupů dodatečné konfigurace.

Jaké další technické a provozní změny jste zavedli?
Došlo k podstatnému zvýšení naší on-line kapacity pro připojení femtobuněk. Dále, skoro všechny telefonáty na technikou podporu se týkaly přidání či odebrání telefonních čísel na white-list (seznam povolených čísel přiřazených k femtobuňce). Proto jsme zavedli novou on-line funkci, která zákazníkům umožňuje rychlé a jednoduché úpravy white-listu – změny se nyní aktivují během několika minut. Tento krok nám uvolnil ruce a nyní můžeme rychleji řešit ostatní dotazy a požadavky na technikou podporu. Došlo také ke zpřesnění a zjednodušení informací na webu a vytvořili jsme eForum, na kterém jsou nejčastější otázky zodpovídány on-line.

Proč používáte „whtite-list“ povolených telefonních čísel a mohou toto omezení zákazníci vypnout?
Před uvedením femtobuněk na trh jsme prováděli rozsáhlý průzkum názorů a požadavků zákazníků. Zjistili jsme, že zákaznící si white-listy přejí. Mají tak kontrolu nad tím, kdo se může k jejich femtobuňce připojit.
Open access femtobuňky (femtobuňky bez white-listu) bychom mohli v budoucnu nabízet jako technické řešení pro komerční sféru.

Propagace femtobuněk je založena výhradně na řešení problémů se špatným signálem. Proč se nezaměříte na další výhody femtobuněk?
Víme, že špatné lokální pokrytí a tzv. slepá místa jsou problémem pro všechny mobilní operátory. Postavili jsme se této situaci čelem a nabídli svým zákazníkům možnost volby. Problémy s pokrytím se přitom netýkají jen venkova, existuje celá řada technických překážek pro kvalitní pokrytí i v městské zástavbě. Na našem webu, na stránkách femtobuňky Sure Signal je tato problematika vysvětlena, včetně faktorů jako jsou: konstrukční materiály budov, místní terénní podmínky nebo použitý typ telefonu.
Naši zákazníci prostě požadují kvalitní pokrytí, aby mohli telefonovat a přijímat hovory, jejich vztah ke špatnému mobilnímu signálu je silně emotivní. Naopak, problematika datových přenosů a jejich kapacity je pro běžného uživatele dost komplikovaná. Domníváme se, že přínos femtobuněk v této oblasti nabude na významu až dodatečně.

Femtobuňky Vodafone lze využít pouze s 3G telefony, signál 2G GSM není podporován. Jaké problémy to působí?
Víme, že na trhu jsou k dostání i femtobuňky pracující v režimu 2G GSM. Na druhou stranu, drtivá většina nově prodávaných mobilních telefonů podporuje 3G. Použití novější 3G technologie je z naší strany jakousi investicí do budoucnosti. Zároveň tak podporujeme naše zákazníky ve využívání všech možností mobilní komunikace, včetně internetu a multimédií.
Důležitým krokem při prodeji femtobuňky zákazníkovi je i vysvětlení otázek kompatibility s 3G mobilními telefony.

Zaznamenali jste potíže u připojení femtobuněk k internetu?
Kvalita širokopásmového připojení k internetu je pro funkci femtobuňky klíčová.
Před každým prodejem femtobuňky poskytujeme možnost kontroly rychlosti širokopásmového připojení a doporučená minimální rychlost je 1Mbit/s. To neznamená, že při nižších rychlostech femtobuňky nepracují – naopak, někteří naši zákazníci úspěšně používají femtobuňky u mnohem pomalejšího připojení – v takových případech však obvykle nelze dosáhnout plného počtu čtyř současných hovorů (datových přenosů) přes femtobuňku.

Je femtobuňka dostupná pro firemní zákazníky?
Naše nabídka platí i pro malé firmy – obchodní podmínky jsou stejné jako pro domácnosti (soukromé zákazníky). Malé a domácí kanceláře si cestu k femtobuňkám nacházejí poměrně rychle, ale hlavní podíl na poptávce po femtobuňkách stále mají především domácnosti.
V současné době neexistuje samostatné technické řešení femtobuněk pro malé a střední podniky, ale společnost Vodafone takové řešení připravuje a vyvíjí.

Jaké máte plány do budoucna? Můžeme letos očekávat nějaké nové produkty nebo doplňkové služby?
Budeme pokračovat ve vývoji a inovacích, tak abychom vycházeli vstříc požadavkům zákazníků na femtobuňky. Uvažujeme o zařízeních kombinujících router/modem/femtobuňku, ale naše průzkumy zatím ukazují, že zákazníci se nechtějí zbavovat svých stávajících modemů, chtějí femtobuňky nejprve vyzkoušet. V tomto směru se domníváme, že časem dojde ke změně přístupu a požadavků zákazníků.

Jak probíhá uvedení Sure Signal na trh?
Z marketingového hlediska půjde o opravdu silnou kampaň. Nový název našeho produktu (Sure Signal), atraktivní cenová politika, to je jen začátek. Pustili jsme se do velké marketingové kampaně, která bude zahrnovat různé typy médií: billboardy, radio, vylepované plakáty na vybraných místech, atd. Název našeho produktu – Sure signal – chceme dostat do celonárodního povědomí.
Femtobuňky Sure Signal se nyní prodávají za GBP 120 (nebo za GBP 50 zákazníkům Vodafone s měsíčním tarifem za GBP 25,- a více). Zákazníkům nejsou účtovány žádné dodatečné poplatky za uskutečněné hovory nebo datové přenosy. Všechny hlasové, textové a datové služby jsou účtovány podle běžného tarifu zákazníka, jako by byl připojen na běžnou venkovní síť Vodafone.


Zdroj: ThinkFemtocell.com

Žádné komentáře:

Okomentovat